Med rätt inställning är allt möjligt

Hon basar över ett drift- och underhållsprojekt, Kust till Kust Väst, som nominerats till Årets projekt 2016 och som beräknas omsätta 234 miljoner sek.

Emma Björk är Platschef på Infranord Region Södra sedan 9 år. Hon bor i Göteborg tillsammans med sin man och deras två pojkar som är 4 och 6 år gamla. Hennes stora intresse är resa och att uppleva nya saker. Som Platschef och ansvarig för drift och underhåll av Kust till Kustbanan - Väst är den ena dagen är inte den andra lik.

Vad lockar en kvinna att söka sig till järnvägsbranschen?
Jag sökte mig till Banverket Produktion Väst traineeprogram för framtida ledare samma år som jag avslutade min Civilingenjörsutbildning i Linköping där jag läst industriell ekonomi. Jag blev en av tre som antogs till traineeprogrammet för framtida ledare. Traineeprogrammet var en väldigt bra introduktion till järnvägsbranschen. Jag fick gå jämsides med både tekniker och platschefer vilket gav mig en bra förståelse för deras arbetsuppgifter och ansvar. Dessutom fick jag ett fantastiskt nätverk som har varit till stor hjälp i mitt arbete. Det här var för över 10 år sedan och jag lär mig fortfarande något nytt varje dag. Järnvägsbranschen är en oerhört spännande bransch. Att bidra till en väl fungerande infrastruktur på järnväg känns viktigt för att möjliggöra för det framtida hållbara resandet. Dessutom är det oerhört roligt att få arbeta med så många duktiga människor.

Beskriv en vanlig arbetsdag?
Den ena dagen är inte den andra lik. Som Platschef hanterar jag ekonomifrågor kopplat till projektet, jag räknar på tilläggsarbeten tillsammans med entreprenadingenjörer och arbetsledare, planera underhållet tillsammans med arbetsledarna, hanterar kundkontakter, byggmöten, skyddsronder, arbetsplatsträffar och personalfrågor. Jag arbetar både högt och lågt. Jag försöker att vara ute i produktionen så mycket som möjligt för att få en bra inblick i allt som händer vilket är nödvändigt för att kunna fatta bra beslut.

Vilka är det största utmaningarna med jobbet?
Ökade krav på administration, tid i spår samt kompetensväxlingen. För att vi ska kunna utföra vårt arbete enligt säkerhetsföreskrifterna måste vi med framförhållning söka tillstånd att stänga av spåren för trafik hos Trafikverket. Att leva upp till de ökade säkerhetskraven och samtidigt möta deadlines är en utmaning. Samtidigt sker en kompetensväxling då många närmar sig pensionsåldern. Det är en stor utmaning att hitta och introducera nya medarbetare som ska ersätta befintliga som har över trettio års erfarenhet. Det tar 3-4 år att bli en självgående signaltekniker och vägen dit är förknippat med många dyrbara utbildningstimmar. Vi investerar gärna i de som vill arbeta hos oss under många år, då medarbetarna är vår absolut viktigaste resurs.

Möt våra medarbetare

Med rätt inställning är allt möjligt
Emma Björk, platschef

Lösningsorienterad vardag
Daniel Maurits, eltekniker

Ett företag med många möjligheter
Gustav Elmdahl, projektadministratör

Bästa tillgängliga teknik
Mikael Åstrand, affärschef teknik & affärsutveckling.