Skip to main content Skip to footer

Min bana

Anna Stålberg, 
Platschef underhåll

Med ett brinnande intresse för teknik, samhällsbyggnad och teamutveckling driver Anna basunderhållet av järnvägen som platschef i Värmland och Dalsland.

Hur såg din bana fram till järnvägen och Infranord ut?

Jag började på Infranord via Tekniksprånget, ett praktikprogram inom teknik och ingenjörskap, som jag genomförde våren 2018. Praktiken gjorde jag i Göteborg och fick arbeta i projekt E01 Olskroken planskildhet. Efter det fortsatte jag att sommarjobba i Olskroken och började plugga till civilingenjör inom Samhällsbyggnad på Chalmers hösten 2018. Under tiden jag läste på Chalmers sommarjobbade jag två år till på Infranord, också dessa i Olskroken. Där fick jag möjligheten att testa olika arbetsuppgifter som krävs inom ett projekt och framförallt följa med ut i produktionen och vara med på olika arbetsmoment. Arbetet var väldigt roligt och varierande och väckte mitt intresse för de tekniska delarna av järnvägen och då kände jag att det var det jag ville arbeta med i framtiden.

Jag valde då att läsa en master inom järnvägsteknik på KTH. Utbildningen gav en bra teoretisk grund att stå på med kunskap om alla olika teknikslag. När tjänsten som platschef sedan kom ut i Värmland och Dalsland kände jag att det var en möjlighet jag inte ville missa! Jag hade god erfarenhet av Infranord sedan tidigare vilket gjorde valet lätt. I samband med detta valde vi också att flytta tillbaka till hemorten Kristinehamn och nu har jag varit platschef i drygt ett år och trivs jättebra.

Vad gör du en vanlig dag på jobbet?

Rollen som platschef är väldigt varierande. Under en arbetsdag kan jag göra allt ifrån planering och uppföljning av produktionen och ekonomin i kontraktet, ha möten med kunden samt följa upp säkerhetsarbetet och personalens arbetsmiljö. Stor del av arbetet fokuserar på löpandande uppföljning av affären så att vi gör det vi ska och ser över potentiella utvecklingsmöjligheter. De olika delarna i rollen leder till många kontaktytor inom företaget och samarbeten med kollegor från olika delar av Infranord. Eftersom vi är två platschefer på vårt kontrakt har vi ett tätt samarbete och försöker använda våra kompletterande styrkor så mycket som möjligt.

Att vara chef innefattar ju också såklart en del personalfrågor och att bygga ett team, vilket jag tycker är otroligt kul. Eftersom jag har medarbetare i både i Mellerud och Kristinehamn, reser jag också en del i arbetet.

Vad är det bästa med ditt jobb som platschef på Infranord?

Det bästa med mitt arbete på Infranord är just variationen och att jag fortsätter att utvecklas, bland annat genom att få jobba tillsammans med så många yrkeskunniga och trevliga personer. Ända sedan jag var tekniksprångare har jag verkligen fått uppleva att man delar med sig av sin kunskap och är stolt över sitt arbete på Infranord.

Det är väldigt viktigt att se till att vi har rätt kompetens på rätt plats för att kunna utföra det arbete som krävs för att se till att anläggningen är i gott skick och tågtrafiken kan rulla som den ska. En av mina främsta uppgifter som chef är att stötta mitt team och ge dem rätt förutsättningar att göra det som de är bäst på.

Slutligen, vad skulle du säga till någon som är nyfiken på att jobba inom järnvägen?

Tveka inte! Om du är intresserad av teknik, infrastruktur och samhällsbyggande är det helt rätt yrkesval. Det finns otroligt mycket kunskap och intressant teknik på järnvägen och man får arbeta med ett hållbart transportslag och bidra till utvecklingen och underhållet av järnvägsinfrastrukturen. Det finns en enorm potential i branschen med både utveckling av produktion och uppföljning genom exempelvis olika digitaliseringslösningar. Branschen har dessutom ett stort behov av kompetens i framtiden så du kommer ha en framtidssäkrad karriär om du väljer att arbeta inom järnvägen.